Tiszadob

Új cikkeinkben a megyében működő könyvtárakat mutatjuk be, abból a szempontból, hogy milyen feladatokat végeznek a koronavírus miatti bezárás alatt.

Tizenhatodik bemutatkozónk Tiszadob.

Soha nem tapasztalt helyzettel kellett szembesülnünk, amikor az országos és az egész világot
felforgató, zárt ajtók mögé parancsoló vírushelyzet miatt, 2020. március 17-től, fenntartónk
utasítására, intézményünk, előre meg nem határozott időpontig, nem fogadhatja kedvelt
látogatóit.
Túl sok idő nem adatott az újratervezéshez, a rengeteg, több csatornán ránk zúduló információból,
leszűrhettük, nem 1-2 hét szüneteltetéssel lesz dolgunk. Nem volt könnyű alkalmazkodni az új
élethelyzethez, és az látszott a legésszerűbb szakmai megoldásnak, ha az egyébként is tervben
lévő állományellenőrzés időpontját nyárról, átütemezzük erre, a karanténos időszakra, hiszen a
leltári munka hatékonyságára a nyugalom, jótékony hatással bír.
Nehezünkre esett egyszeriben megválni az olvasóktól, lemondani a már előre megtervezett
rendezvényeinkről, a hétfőnkénti Cérna-partykról, nem találkozni a szombatonként itt csicsergő,
angolul mondókázó ovisokkal, a rendszeresen járó napközis csoportokkal, a könyvtárhasználati
órára érkező diákokkal.
Vajon a többi kolléga, a többi intézmény milyen utat épített ki magának, ez engem is
foglalkoztatott, és nagy segítségemre volt, amikor március végén a Könyvtári Intézetből érkező
tájékoztatóból, és a könyvtárak.hu felületen, a COVID-19 okozta helyzetre új szolgáltatásokkal
reagáló könyvtárak intézkedéseiről értesültem. Megyei Könyvtárunk és a KSZR is folyamatos
közösségi jelenlétével irányt mutatott.
Könyvtárunk közösségi oldalán igyekeztem, a virtuális élet felé terelt olvasóimnak, hasznos
tartalmakat megosztani:
• könyvajánlók
• ingyenesen elérhető adatbázisok, könyvek listája
• digitális tanulást segítő tartalmak
• papírszínházas mesék
• írók, költők felolvasásai
Bár a könyvkölcsönzés szinte megszűnt, a zárlat elején, a folyamatban lévő, sürgős kölcsönzések
megvalósultak. Szakdolgozatíró számára bibliográfia összeállításában segítettem, s élő könyv
hiányában a Magyar Elektronikus Könyvtárhoz vezettem, az online megkereső, kötelező
olvasmányt kívánó diákot.
Új kihívások elé állította a digitális munkarend a tanulókat és a pedagógusokat is. Több diák
megfelelő informatikai eszköz hiányában, rendkívüli nehézségekkel küzd a mindennapi házi
feladat elkészítésekor. Mennyire jó lett volna kinyitni a könyvtár ajtaját és leültetni a
számítógépek elé a gyerekeket, kalauzolva őket az újfajta tanulás világában! Bízom benne, hogy
erre még lesz lehetőségünk a tanév vége felé.
A pedagógusoknak sem volt egyszerű átállni az új munkarendre, a világháló közösségi világától
idegenkedő és útmutatásért hozzám forduló kollégának szívesen segítettem az elindulásban és a
folyamatos kapcsolattartás során, továbbra is igyekszem segíteni a munkát.
A legjobb azonban az lenne, ha minél hamarabb újra indulhatna az élet és a valódi, hagyományos
kapcsolatok vennék át a főszerepet könyvtárunk mindennapjaiban.
– Fábriné Somlyai Beáta –

Hozzászólás

%d blogger ezt szereti: